9+1 tips για τις γιορτές

9+1 tips για τις γιορτές

  • Οι γιορτές σημαίνουν πολλές οικογενειακές στιγμές, συναντήσεις με φίλους, υπέροχο (και πολύ) φαγητό και υπέροχες αναμνήσεις. Ωστόσο, όλα τα παραπάνω δεν είναι πάντα συμβατά με έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Όσο πλησιάζει η περίοδος των γιορτών, συνήθως, χαλαρώνουμε λίγο όσον αφορά τη διατροφή και το πρόγραμμα άσκησης που ακολουθούμε συνήθως. Παρόλα αυτά με μερικά tips μπορούμε να διατηρήσουμε έναν υγιεινό τρόπο ζωής όλο το χρόνο.

    1. Βρες υγιεινές εναλλακτικές στα αγαπημένα σου πιάτα

    Η υγιεινή διατροφή δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποφύγεις τα αγαπημένα σου πιάτα στις γιορτές – το μόνο που χρειάζονται είναι μερικές τροποποιήσεις. Χρησιμοποίησε λιγότερο βούτυρο και μπέικον στις παρασκευές σου, αντικατέστησε τη μαγιονέζα με γιαούρτι και επέλεξε τα ψητά συγκριτικά με τα τηγανητά τρόφιμα. Με αυτόν τον τρόπο θα γευτείς το αγαπημένο σου φαγητό χωρίς τύψεις!

    1. Όλα με μέτρο

    Εννοείται ότι μπορείς να απολαύσεις ένα εορταστικό γεύμα με όλα όσα συμπεριλαμβάνονται σε αυτό. Παρόλα αυτά θα πρέπει να διασφαλίσεις ότι δεν έχεις μείνει πολλές ώρες νηστικός/η πριν το γεύμα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορείς να διαχειριστείς με μεγαλύτερη ευκολία τον όγκο τροφίμων που θα βρίσκονται στο τραπέζι. Επίσης, θα πρέπει να διασφαλίσεις ότι τα υπόλοιπα γεύματά σου είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και ολοκληρωμένα. Για παράδειγμα, μπορείς να καταναλώσεις ένα υγιεινό πρωινό όπως ένα τοστ ολικής με αβοκάντο και αυγό και ένα χυμό. Λίγες ώρες πριν το εορταστικό γεύμα μην ξεχάσεις να καταναλώσεις ένα καλό σνακ, π.χ. γιαούρτι με φρούτα και λίγους ξηρούς καρπούς. Τέλος, μην ξεχάσεις να πίνεις νερό!

    1. Προτίμησε τα σπιτικά αντί για τα επεξεργασμένα τρόφιμα

    Οι γιορτές, συνήθως, σημαίνουν αυξημένες υποχρεώσεις και πιθανόν περισσότερο όγκο δουλειάς, άρα λιγότερο χρόνο για μαγείρεμα. Παρόλα αυτά προσπάθησε να αποφύγεις τα κονσερβοποιημένα, επεξεργασμένα και προπαρασκευασμένα τρόφιμα τα οποία είναι γεμάτα με ζάχαρη και αλάτι. Με λίγη οργάνωση μπορείς να φτιάξεις μόνος/η σου διάφορες παρασκευές από την αρχή. Μπορείς να πάρεις μερικές ιδέες από ΕΔΩ. Η οργάνωση και η παρασκευή του φαγητού από την αρχή θα σε βοηθήσει να καταλαβαίνεις τι τρως και πότε, δίνοντάς σου περισσότερο έλεγχο και επίγνωση μακροπρόθεσμα.

    1. Πρόσθεσε περισσότερα λαχανικά

    Αύξησε τον αριθμό των πιάτων με λαχανικά στο τραπέζι και κάνοντας μικρές προσθήκες σε αυτά μπορείς να τα εμπλουτίσεις ώστε να είναι πιο ολοκληρωμένα. Για παράδειγμα, καλή είναι μία πράσινη σαλάτα από μόνη της αλλά αν προσθέσεις λίγο ρόδι, λίγο τυρί και μερικά παξιμάδια θα της δώσεις χρώμα περισσότερη γεύση και περισσότερα θρεπτικά συστατικά.

    1. Κατανάλωσε το φαγητό σου, αργά

    Όλα αυτά τα πλούσια και γευστικά πιάτα που σερβίρονται από συγγενείς και φίλους  στα γιορτινά τραπέζια μπορούν να σε κάνουν να καταβροχθίσεις (στην κυριολεξία) το φαγητό σου! Αν και έχει γραφτεί/ειπωθεί πολλές φορές, πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι το να τρώμε αργά μπορεί να δώσει στο στομάχι μας αρκετό χρόνο για να στείλει το ορμονικό σήμα στον εγκέφαλό μας, ότι είμαστε χορτάτοι. Παρόλα αυτά προσπάθησε να μην μείνεις νηστικός/η πολλές ώρες (βλ. νούμερο 2).

    1. Θυμήσου τη μέθοδο του πιάτου

    Η μέθοδος του πιάτου, είναι ένας εμπειρικός κανόνας για να μπορέσεις να ελέγξεις την ποσότητα στο πιάτο σου. Γεμίζεις το μισό πιάτο με λαχανικά και το άλλο μισό με πρωτεΐνη (κρέας/κοτόπουλο/ψάρι κλπ.) και αμυλούχα τρόφιμα (πατάτα/ρύζι/μακαρόνια κλπ), σε ίσες ποσότητες. Εάν πεινάς κι άλλο γεμίζεις κατά τον ίδιο τρόπο.

    1. Κάνε μια βόλτα μετά το γεύμα

    Το περπάτημα μετά από ένα γεύμα μπορεί να σου προσφέρει πολλά οφέλη. Αρχικά, είναι μία μορφή άσκησης σε μια περίοδο που, ίσως, η άσκηση δεν είναι στις προτεραιότητές σου. Μπορεί επίσης να σου προσφέρει έναν ήρεμο χρόνο ώστε να καταπολεμήσεις το στρες και να βοηθήσεις την πέψη ταυτόχρονα. Όλοι αυτοί οι παράγοντες μαζί είναι καλοί για τη σωματική και ψυχική σου υγεία και μπορούν, παράλληλα, να συμβάλουν στην απώλεια βάρους. 

    1. Μην ξεχνάς την άσκηση

    Υπάρχουν ένα εκατομμύριο υποχρεώσεις αυτή την περίοδο, και αν είσαι μακριά από το γυμναστήριο που πας συνήθως, η άσκηση μπορεί να φαίνεται ακόμα πιο δύσκολη. Παρόλα αυτά, είναι σημαντικό να ασκείσαι τακτικά τόσο για την ψυχική όσο και για τη σωματική σου υγεία. Ακόμα κι αν μπορείς να διαθέσεις μικρές «συνεδρίες» άσκησης (π.χ. σανίδα, γιόγκα, περπάτημα κλπ.) μέσα στην ημέρα είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο. Θυμήσου ότι είναι καλύτερο απ’ το τίποτα!

    1. Προσπάθησε να τηρείς το τυπικό πρόγραμμα ύπνου σου

    Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο με τις αυξημένες συναντήσεις με την οικογένεια και τους φίλους. Ωστόσο η τήρηση του προγράμματος του ύπνου θα βελτιώσει την ποιότητά του τόσο τώρα όσο και μετά τις διακοπές. Μελέτες έχουν δείξει ότι (όπως ήταν αναμενόμενο) τα ακανόνιστα προγράμματα ύπνου μπορεί να οδηγήσουν σε κακή ποιότητα ύπνου, κόπωση, κακές διατροφικές συνήθειες και υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας, που μπορεί να πάρει χρόνο για να αντιστραφεί. Απέφυγε το αυτό πηγαίνοντας για ύπνο και ξυπνώντας την ίδια ώρα όπως συνήθως.

    +1. Αφιέρωσε χρόνο στον εαυτό σου

    Οι γιορτές είναι γεμάτες με οικογενειακές συναντήσεις και βόλτες με φίλους, και ενώ αυτό μπορεί να είναι διασκεδαστικό και υπέροχο, μπορεί παράλληλα να είναι κουραστικό και αγχωτικό. Επομένως μην ξεχνάς να αφιερώνεις χρόνο για τον εαυτό σου κάθε μέρα. Κάνε κάτι που σε ευχαριστεί ώστε να μπορέσεις να φορτίσεις τις μπαταρίες σου.

     

Μοιράσου το άρθρο