Εγκυμοσύνη- Θηλασμός

Εγκυμοσύνη- Θηλασμός

Είμαι έγκυος – Θηλάζω

Μία γυναίκα κατά τη διάρκεια της ζωής της περνάει από διάφορα στάδια (αναπαραγωγική ηλικία, εγκυμοσύνη, γαλουχία, εμμηνόπαυση). Κάθε ένα από αυτά καθορίζει και τις διατροφικές της ανάγκες. Μία υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή είναι απαραίτητη για την διατήρηση της υγείας μίας γυναίκας, σε όποιο στάδιο ζωής και να βρίσκεται.

Ειδικότερα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και της γαλουχίας, όπου οι ανάγκες της γυναίκας είναι αυξημένες, η διατροφή αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι. Μέσα από τη διατροφή η γυναίκα πρέπει να καλύψει τις ανάγκες που έχει η ίδια αλλά και του αναπτυσσόμενου εμβρύου ή του βρέφους. 

 

Πόσο βάρος πρέπει να πάρω κατά την εγκυμοσύνη;

Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης το σωματικό σου βάρος θα αυξηθεί, κάτι που είναι φυσιολογικό και απαραίτητο. Ο μέσος όρος είναι τα 12 κιλά περίπου. Ωστόσο,  το βάρος που συνίσταται να πάρει μία γυναίκα εξαρτάται από το βάρος της πριν την εγκυμοσύνη:

 

Πίνακας 1:Συνιστώμενος μέσος όρος αύξησης βάρους ανάλογα με το ΔΜΣ

ΔΜΣ (Δείκτης Μάζας Σώματος) πριν την εγκυμοσύνη

Μέσος ρυθμός αύξησης βάρους κατά το 2ο & 3ο τρίμηνο

Εύρος συνολικής πρόσληψης βάρους (κιλά)

<18,5

Λιποβαρής

500g/ εβδομάδα

12,5-18,0

18,5-24,9

Φυσιολογικού βάρους

400g/εβδομάδα

11,5-16,0

25,0-29,9

Υπέρβαρη

300g/εβδομάδα

7,0-11,5

30

Παχύσαρκη

200g/ εβδομάδα

5,0-9,0

  • Ο ΔΜΣ υπολογίζεται διαιρώντας το βάρος σώματος πριν την εγκυμοσύνη (σε κιλά) με το τετράγωνο του ύψους (σε μέτρα)
  • ΔΜΣ=Β (Kg)Y2(m2)

Institute of Medicine (US) and National Research Council (US) Committee to Reexamine IOM Pregnancy Weight Guidelines; Rasmussen KM, Yaktine AL, editors. Weight Gain During Pregnancy: Reexamining the Guidelines. Washington D.C.: National Academies Press (US), 2009

  

Τι πρέπει να περιορίσω κατά τη διάρκεια στη εγκυμοσύνης;

  1. Καφεΐνη: Εάν καταναλώνεις καφέ, φρόντισε να μην ξεπερνάς τα 2 φλιτζάνια ημερησίως ή αλλιώς να μην ξεπερνάς τα 200mg καφεΐνης (καφεΐνη έχουν και άλλα ροφήματα εκτός του καφέ, π.χ. τσάι, σοκολάτα, κάποια αναψυκτικά).
  2. Εάν καταναλώνεις διάφορα αφεψήματα, φρόντισε να έχεις τη γνώμη του γιατρού σου.
  3. Συκώτι: Επειδή το συκώτι έχει αυξημένη περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α, καλό είναι να το αποφεύγεις καθώς υπερβολική πρόσληψη βιταμίνης Α, μπορεί να είναι επιβλαβής για την υγεία του εμβρύου. Με μια ισορροπημένη διατροφή, δύσκολα λαμβάνεις αυξημένες ποσότητες βιταμίνης Α.
  4. Σόγια και προϊόντα με βάση τη σόγια: Η σόγια έχει υψηλή συγκέντρωση σε φυτο-οιστρογόνα, τα οποία μπορούν να βλάψουν εσένα και το μωρό σου.
  5. Όσον αφορά τα υποκατάστατα της ζάχαρης, αν και δεν έχει βρεθεί ότι σχετίζονται με προβλήματα υγείας, καλό είναι να αποφεύγεις την υπερκατανάλωση.
  6. Κάπνισμα: Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης διέκοψε το κάπνισμα καθώς και φρόντισε να αποφεύγεις το παθητικό κάπνισμα. Εάν καπνίζεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης το έμβρυο λαμβάνει λιγότερο οξυγόνο και θρεπτικά συστατικά, επίσης, ο καπνός απελευθερώνει τοξικά προϊόντα (νικοτίνη, μονοξείδιο του άνθρακα, βαρέα μέταλλα, κλπ) και τέλος, αυξάνονται οι πιθανότητες για αποβολή και ενδομήτριου θανάτου.
  7. Αλκοόλ: Δεν έχει προσδιοριστεί η ποσότητα του αλκοόλ που να θεωρείται ασφαλές, επομένως φρόντισε να αποφεύγεις την κατανάλωση αλκοόλ κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η βαριά κατανάλωση αλκοόλ, έχει συσχετιστεί με εμφάνιση ειδικών συνδρόμων του νεογνού.

 

Τι πρέπει να περιορίσω κατά τη διάρκεια του θηλασμού;

 

  1. Καφεΐνη: Εάν καταναλώνεις καφέ, φρόντισε να μην ξεπερνάς τα 2 φλιτζάνια ημερησίως ή αλλιώς να μην ξεπερνάς τα 200mg καφεΐνης (καφεΐνη έχουν και άλλα ροφήματα εκτός του καφέ, π.χ. τσάι, σοκολάτα, κάποια αναψυκτικά). Επειδή η καφεΐνη περνά στο μητρικό γάλα, φρόντισε να πίνεις τον καφέ/ρόφημά σου αμέσως μετά τον θηλασμό.
  2. Σόγια και προϊόντα με βάση τη σόγια: Η σόγια έχει υψηλή συγκέντρωση σε φυτο-οιστρογόνα, τα οποία μπορούν να βλάψουν εσένα και το μωρό σου, αφού περνούν στο μητρικό γάλα.
  3. Όσον αφορά τα υποκατάστατα της ζάχαρης, αν και δεν έχει βρεθεί ότι σχετίζονται με προβλήματα υγείας, καλό είναι να αποφεύγεις την υπερκατανάλωση.
  4. Κάπνισμα: Κατά τη διάρκεια του θηλασμού διέκοψε το κάπνισμα καθώς και φρόντισε να αποφεύγεις εσύ και το μωρό σου το παθητικό κάπνισμα. Τα τοξικά προϊόντα του καπνού (νικοτίνη, μονοξείδιο του άνθρακα, βαρέα μέταλλα, κλπ) περνούν στο μητρικό γάλα και επιδρούν αρνητικά στο βρέφος. Αξίζει να σημειωθεί ότι εάν το μωρό σου εκτίθεται στο παθητικό κάπνισμα, αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης αναπνευστικών προβλημάτων καθώς και το σύνδρομο αιφνίδιου θανάτου.
  5. Αλκοόλ: Εάν καταναλώνεις αλκοόλ καλό είναι να μην ξεπεράσεις τη μία μερίδα αλκοολούχου ποτού και αυτό αμέσως μετά τον θηλασμό ώστε να είσαι σίγουρη ότι θα περάσουν αρκετές ώρες μέχρι τον επόμενο θηλασμό.

 

Κατά τον θηλασμό το άρωμα των τροφίμων περνά στο μητρικό γάλα, με αποτέλεσμα το βρέφος να εξοικειώνεται  με αυτά. Ωστόσο, εάν καταλάβεις ότι κάποιο τρόφιμο προκαλεί ανησυχία ή αέρια στο μωρό σου καλό είναι να το αποφύγεις για μερικές μέρες. Εάν χρειαστεί να αποφύγεις περισσότερα από ένα τρόφιμα, καλό είναι να μιλήσεις με τον γιατρό σου. Αναφορικά με τα ψάρια, τα θαλασσινά και τους ξηρούς καρπούς (που θεωρούνται κοινά αλλεργιογόνα), πρόσφατα αποτελέσματα δεν επιβάλλουν να τα αποκλίσεις από τη διατροφή σου, με σκοπό την πρόληψη αλλεργίας στο μωρό σου.

 

Πώς θα επαναφέρω το βάρος μου μετά την εγκυμοσύνη;

 

Η υιοθέτηση των διατροφικών συστάσεων για τη γαλουχία καθώς και η καθημερινή φυσική δραστηριότητα (με τις οδηγίες του γιατρού σου) θα σε βοηθήσουν να επαναφέρεις το βάρος σου. Αυτό, θα πρέπει να γίνει σταδιακά, αν και πολλές γυναίκες χάνουν βάρος με σχετικά γρήγορο ρυθμό μετά τον τοκετό, το οποίο είναι φυσιολογικό. Ωστόσο, ιδανικά η απώλεια του βάρους σου δεν θα πρέπει να ξεπερνά το μισό κιλό την εβδομάδα. Είναι απαραίτητο να υιοθετήσεις υγιεινές διατροφικές συνήθειες σύμφωνα με τις συστάσεις για τη γαλουχία, ώστε να καλύψεις τις ανάγκες σου και να επαναφέρεις το βάρος σου με μεγαλύτερη ευκολία.

Μοιράσου το άρθρο